A mitjans d’aquest mes s’acordava després de mesos de negociació el nou acord de finançament.
La valoració política de la JSC respecte al nou model és altament positiva.
Ens permet enfocar ja de manera definitiva el desplegament estatutari i els plans d’inversió i reforma tan necessaris per a les nostres infrastructures i el nostre desenvolupament.
Què suposarà aquest model nou de finançament?
1. Doncs, en primer lloc, els ciutadans de Catalunya veuran que els seus impostos es quedaran en la major part a les arques autonòmiques,donat l’augment de la participació autonòmica en els grans impostos estatals.
2. La Generalitat gaudirà de més llibertat d’acció. Tindrem més capacitat de decisió per determinar alguns aspectes com ara mínims exempts o tipus impositiu. És un pas clar cap al federalisme tributari.
3. Increment dels recursos de la Generalitat. Actualment, els catalans i catalanes paguen impostos a la Generalitat un 21 % per sobre de la mitja del conjunt de comunitats autònomes i després de la contribució a la solidaritat territorial, es queda amb un 6 % per sota. Amb el nou model, ens situem un 5 % per sobre de la mitja aspecte que fa referència a l’equitat. I això, mantenint un aspecte clau per als socialistes: la solidaritat entre regions.
4. El sistema inclou clàusules de revisió anuals, amb el que s’acaba amb les limitacions de models anteriors que feien referència a la població de l’any 1.999, sense tenir en compte els canvis des de llavors.
5. Més recursos específics per finançar competències pròpies de Catalunya, com ara els Mossos d’Esquadra, les presons, política lingüística, inversions en rodalies i en el transport metropolità.
Tot plegat suposarà un increment de 2.200 milions d’euros el primer any que arribarà segones les previsions establertes a 3.800 milions d’euros el 4t any d’aplicació.
Amb aquestes xifres resulta incomprensible l’actitud de Convergència i Unió, que veu com amb els arguments (en un any obtenim més recursos que en el 6 anteriors amb el model de CiU+PP) es queden sense argumentari polític.
Així mateix, cal denunciar amb energia, els que des de l’altra banda, parlen d’aquest model amb dosis de catalanofòbia evidents. Comunitats com Madrid o País Valencià (governades ambdues pel PP) obtindran també una millora substancial com a resultes d’aquest acord, pel que no s’entén la demagògia utilitzada pel PP i mitjans pròxims en contra, una vegada més, de les institucions catalanes.
Ens trobem doncs, en definitiva, amb un BON MODEL que recordem és aplicable ja des de l’1 de gener d’aquest any.
Per saber més sobre el nou model us recomanem dos enllaços:
• http://www.gencat.cat/noumodel/cat/model.htm. On trobareu un
anàlisi comparatiu molt treballat entre el vell i el nou model. Les
diferències són clares.
• http://www.meh.es/Documentacion/Publico/GabineteMinistro/Pres
entaciones/12_07_07%20Presentacion_reforma_financiacion_aut
onomica.pdf. És la proposta presentada pel Ministeri d’Economia i
Hisenda i aprovada pel Consell de Política Fiscal i Financera
aquest mes de juliol.
David Maldonado
Secretari Nacional de Política Econòmica
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada